mandag den 6. september 2010

Sciences-Po for nybegyndere

Der er efterhånden gået et par uger siden mit seneste indlæg. I mellemtiden har jeg sendt Thomas retur til Danmark, festet og ikke mindst været på festival - Rock en Seine! Det var en ganske kølig søndag eftermiddag/aften, men stemningen var god, og musikken super fed. Personligt var jeg noget spændt på hvordan Beirut især ville gøre sig live, men blev på ingen måde skuffet (en lille video derfra - det er godt nok ikke mig der har taget den, men har ikke selv nogle billeder derfra). Den store finale var Arcade Fire, der spillede et mega fedt set - en rigtig god sammensætning af nyt og gammelt (primært Neon Bible og The Suburbs). Koncerten endte dog lidt brat, da et pludseligt regnvejr gjorde at de måtte afbryde før det sidste nummer.

I sidste uge gik det egentlige formål med opholdet så i gang. Vi begyndte med et velkomst program, der bl.a. bestod af to gå-ture; én hvor man blev lidt bekendt med de forskellige bygninger Sciences-Po holder til i, og én i det femte arrondissement, bedre kendt som Latinerkvarteret. Derudover var der undervisning i fransk metode og et sprogkursus.
Lørdag aften efter det sidste sprogkursus var vi på sejltur på Seinen med Bateaux-Mouches, med efterfølgende picnic - vin og chips - på plænerne ved Eiffel tårnet, også kendt som Champs des Mars. Hvilket var en rigtig fin afslutning på velkomst-programmet.

I går (søndag) var der "organiseret" en picnic (franskmænd er som altid per definition utroligt u-organiserede) i Parc-Mandé ved Bois de Vincennes af BDE (elev-organisationen for hele Sciences-po), hvilket var ganske hyggeligt, og jeg fik mødt min franske Buddy - en pige på 20 år der netop har påbegyndt sin kandidatuddannelse i Jura (med mine knap 24 år føler jeg mig MEGET bagud hernede).

I dag har der været velkomst på min master - Master Affaire Européennes (MAE) - hvilket var temmelig roligt. Vi startede med en 'hygge snak' med Philippe Léger, hvor Imola Streho (der er leder af MAE) stillede spørgsmål til hans liv, uddannelse og især om arbejdet ved den Europæiske Domstol - hvilket faktisk var ganske interessant.
Her til aften mødtes vi så med vores studenter organisation - Association du Master Affaire Européennes - til en lille præsentation af studiet, og en lille quiz, hvor jeg vandt mig lidt EU-souvenirs (se billedet) ved at svare rigtigt på det knap så EU orienterede spørgsmål - "Hvem vandt Champions League 2009/2010?" (...det var kun piger der måtte svare).

På onsdag har jeg min første forelæsning på fransk - er spændt på hvordan det kommer til at gå, føler mig stadig lidt fortabt hernede og ved ikke rigtig hvor jeg skal gå hen hvornår og hvordan osv... Men det kommer nok alt sammen.

Det må være nok for denne gang - der er sikkert 100 ting jeg har glemt - men det må i få hen ad vejen.

//Karen

1 kommentar:

  1. Dejligt at du kan brillere lidt med din fodboldforstand ;-)
    Dit franske skal nok komme på plads - hav lidt tålmodighed.

    SvarSlet